Skip to main content

Kawen in early days.

I met a frend, who get married in 29 years. He is my officemate, his name is Iqbal. Just because all of them  have many experiences in term of work and life. I respect them as my seniors.

He said, aku kawen masa 29 tahun. aku tak sure nak kawen masa tu. tapi aku kena push ngn bini aku. (masa tu kawan tp mesra). aku rasa. Ada org pinang dia. dia cakap 'awak nak kawen ngn saya tak? kalau tak sy kawen dgn org lain'. 
Hari2 dia push aku. 'nak kawen ngn sy tak?' aku pn stress.  kesiaann.hehe

yes u can bebeh.


so aku cakap. 'oke, saya tanya mak saya dulu'. rombogan sekian sekian sekian.

He said. aku tak yakin masa tu boleh bagi komitmen atau tak. dr segi financial n u know. Well, i dont know bal. but instead of asking, I nod. haha.

Aku tak cukup duit masa tu, so aku guna credit card utk beli basic groceries.. macam tepung, beras, gula, telur. Lepas balik tu aku baring. Aku diam. dgn mimik muka ke arah siling. *remember the old days.

oke lah tu bal. waa kad kedit beli groceries. Dpd ko pakai buku lima2. lagi grand pakai kedit kad mehh..aku tau tu normal, masa aku jadi cashier dulu ak selalu buat transaction tu. as a cashier of course. Tapi kalau aku,nak beli barang dapur. kedit kad? tak yakin kott :( dan tak suka. But i didnt said that to iqbal. dlam hati je,

(aku janji nak buat novel kisah dia. Tapi sape je nak baca? siap2 kne hack fb aku!) hehe. aku share kisah dia, sebab.. ini adalah norma norma masyarakat :) dan iqbal sbnye kembar senior syariah aku dulu tau! haha. Pelanduk dua serupa org kata :)

But if u compare with some scholars in Islam, they faced the same thing too. Al Razi, pakar matematik dan fizik. such a genius man. macam tu jugak. In the old days, masa zaman sps khulafa' ar rasyidin.. wpon dorg pandai, genius n contribute a lot, they lived in a frugal way.

Zaman sekarang lain. Mereka belajar shgge ke peringkat sarjana dan seterusnya, nak tak nak kena tempuh kekangan duit. Sebab kos hidup. Living expenses is damn high. Habis tu, kalau fikir duit, dan duit. ur gonna end up dying alone. 
Get married with someone u loved. and she/he is the right person for you. Allah will always give His blessings as u enter a new phase. marriage.

But I, as a woman. Woman oke. 23 already. big enough oke.. 
I have my own dream, focussing on my own life. While waiting a destined guy for me, I better run my dream. run to build my own empire. Just like Puteri Balqis did. 

Prof Dr Hamka, a phylosophy, ulama',  scholar.. 
susah jugak masa awal kawen dulu. kain pelekat sehelai je, nak solat kena gilir2. Nak makan..lagi la, ubi kayu sorg 2 ketul. baju tu kalau nak pergi ceramah atau jumpa pak presiden selalu basuh slow2 guna tangan, lepas tu sidai, lipat elok2 , letak dalam plastik. Sebab baju yg elok ada sikit je. nak tukar2 tak mampu. 
Isteri prof Hamka;Rahmah, sgt menjaga keterampilan suami nya, katanya ' biar haji dalam rumah susah, fakir. Tapi jangan di luar. sebab di luar, Haji adalah guru,semua kenal Haji. ambo tak mau nanti orang kata Haji bukan2..susah itu tak salah, tapi ambo selalu pikirkan maruah Haji'.


Menangis aku baca masa part tu. part tu aku ulang ulang ulang sampai la ter hafal dialog dia -_-

Tak cukup lagi, disebabkan Hamka ni kan susah.. nak mkan sedap2..macam daging tunggu la hari raya. Atau pun majlis keramaian,dan Hamka selalu pesan dgn anak dia, Rusydi; author buku ni


prinsip hamka yg aku sangat suka, (byk sbnye, ni salah satu). Ini jg sunnah Rasulullah. Tapi betapa lupanya kita terhadap sunnah tu. 

Iaitu. Adab makan.
Jangan makan mcm Daim. (ada kisah Daim dalam buku ini.) haa panjang gua nak cite. Lain kali laaa~

Makan jangan gelojoh. jangan tunjukkan kita lapar. 'Litak de kau?' 'Kau lapar ke?' haa see, pandai cakap minangkabau dah aku.lol
Kenapa dilarang makan secara lahap, sebab Rasulullah ajar kita makan dgn sopan.dan sebab itu adalah gaya syaitan makan. Kedua, orang mengata of course.

Selepas tu ada lagi era Hamka di banned dari apa2 ceramah, jemputan sbg guru, penulisan, buku tak dpt dijual. sebab? sebab sukarno tak puas hati sama pak hamka. Ada satu dialog tu, Hamka tak setuju bila Pak Sukarno menyatakan Islam sepatutnya rigid dr segi fahaman barat. tak pasti, sila check. Jadi dari situ, titik tolak Pak sukarno memenjarakan Pak hamka dan sebagainya. 

Nak katanya kat sini, isteri Haka sangat sangat sangat menyokong suami dia. Susah macam mana pon.. Rahmah senyum, katanya 'tak ada pak haji.. hidup kami baik2 saja.alhamdullillah'. Padahal ahli keluarga semua tak nak mengaku saudara masa tu, semua pulaukan dia. nak beli makanan tak ada duit. Nasib baik la ada pokok pisang.. dan makan apa yg  ada. Bebasnya Pak Hamka, maka kembali penuhla rumah mereka tak spt sebelumya. tapi mrk ttp layan dgn senyuman dan ramah. Keuncak konflik Pak sukarno & Pak Hamka ialah kematian Pak sukarno. Hamka sendiri datang utk solatkan jenazah dan org kuat semasa majlis pengebumiannnya. Rusydi tanya bapaknya, 
'pak, lupa ke apa yg dia buat sama bapak?. 
'tidak. dan bapak sudah memaafkannya..lama sudah' 

Each of us, need to be a good person. sebab. Rasulullah sabda, perempuan yg baik utk lelaki yg baik. Lelaki yg baik utk perempuan yg baik
This hadith encourage us to have a good personality and character.


Tapi kita sekarang dah lain. Rasulullah pesan, cari bakal isteri yg menjaga solat dan beragama. Tapi kebanyakan yg kita dengar sekarang, 'tak apa, esok lusa aku ajar dia agama'
Tengok. Kita utamakan yg kita dulu, sedangkan Rasulullah pesan dah siap2. Pegang teguh tali agama supaya kamu selamat.

Takat cantik. sampai bile bertahan? Cinta..sampai bile bertahan kalau ke arah keduniaan?
Kisah kawen mmg best. the moment that fall in love. memang best. But in order for us to face the responsibilities, patience, endurance. What it takes?
Get back to Allah azzawajalla. and Rasulullah saw.

Aku masih ingat masa kursus kawen dulu..heypp ni sebab syarat wajib grad dkt kuis dulu tau..al maklum. ktorg mmg advanced.
"perkahwinan 80% adalah kepahitan, yg selebihnya baru kemanisan"

Nak katanya dkt sini, banyak cabaran la kot. 

baiklah tamat.

selamat pengantin baru. 



Comments

Popular posts from this blog

Doa Rabitah.

Nak tau tak, apa yg ada kelebihan utk doa ni..doa ini dapat merapatkan hubungan sesama manusia wpun deme berjauhan..ada sorg jejaka tu pernah tanya ustaz, ustaz mcm mn ust handle anak2..sedangkan ust selalu berjauhan dgn mereka.. dan ust tu kenalkan doa ini..insyaallah kalau selama ni kte pernah ada miscommunication dgn sespe, kte rs kurang serba serbi, hati asyik sedih2 atau pn apa...kte kembali kpd Allah.  Intisari maksud doa rabitah: Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini…  (bayangkan wajah-wajah rakan seperjuangan) :- (Sifat-sifat Hati) berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu kerana mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban dakwahMu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu; (Didikan Hati) maka eratkanlah ikatannya, kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini, tunjukkanlah kepada hati-hati ini jalannya yang sebenar; (Bekalan Hati) penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya RabbaniMu yang tidak kunjung padam, lapangkanlah hati

Anak Nakal.

Anak nakal tidak digemari tetamu. lebih2 lg anak yg sering mempraktikkan cara ShinChan dan Hagemaru. Anak pasif digemari tetamu. biarpn membisu dan spt patung..itu lebih baik =) Anak2 zaman skg ni bahaya jgak..kita marah dia, dia marah kita balik..kita cubit sikit, kepala kita kena ketuk. Mcm mana ni.. Apa yg mak bapak dia kena buat spy anak2 dia menjadi pewaris spt Sheikh Qadir al jailani, fathi yakan, imam2 yg tersohor zaman dulu..  teringat sy akan ceramah malam tadi, Rasulullah bersabda kajilah alam, namun perlu diikut dgn kitab (quran). Jika kita hanya mengkaji alam, maka kita hanya maju dr segi meterial, namun akhlak dan ketamadunan manusia itu miskin. Begitu jg sebaliknya. Mak ayah mmg memainkan peranan yg penting utk pembangunan insaniah anak2, antara yg kita selalu lupa ialah mendidik anak2 cintakan agama dan ilmu. Mak apak kena ajar anak pergi surau dan kenal Allah, siapa Rasulullah, apa yg Rasulullah kata..apa yg Allah tak bagi..kenapa Allah sayang hamba yg baik..kenapa

Talking about love isn't orthodox at all.

Hi all,  For the past 5 months, i have spent my time with learning typing without looking into the keyboard.. ok.. i lied, i looked a bit. I also didn't expect to spend most of my time with listening to the abuse victims in many kind of crimes and at last most of them found in learning made them more valuable and now some of them became a social volunteers, some became as psychologists. Aside of making sure mom's emotion to much more stable, I also invent new recipes for mom, which i never had when i was super young. I was really surprised mom liked it.   ok. at this point, you'll be wondering what do i do for living?  okay, just a brief explanation..i have several shares on other companies which some of them were IPO's (Initial Public Offering is a shares that some companies open to the public) and some went into equity on healthcare, technology and pharmaceutical.  Back to the main story, i was really into story telling when i was young, until i made decision into fin